Hemuppgift - appar/ sajter
Hemuppgiften vi skulle presentera under vår första lektion i webb och interaktionsdesign bestod av 2 delar.
Den första delen var att presentera sig själv för klassen på 30 sekunder och den andra var att presentera 3 stycken olika appar/ sajter som baserades på följande frågeställningar;
1. En app/ sajt jag använder mycket?

Mitt val av app som jag använder mycket var Instagram.
2. En app/ sajt jag gillar mycket?

Appen jag gillar mycket är direktbetalnings - appen i mobilen Swish.
3. En app/ sajt vars funktioner jag inte tror att alla vet om?

Appen jag inte tror att alla vet om är GPS- och trafik-appen Waze.
Tag cloud
Efter hemuppgiften hade presenterats så skulle samtliga i klassen, på egenhand, skriva upp ett visst antal färdigheter/ kompetenser som vi ansåg var positiva att bidra med på vår framtida arbetsplatsen i vår nya yrkesroll som E-business Manager.
Så snart lapparna var skrivna och hade samlats in så sattes de upp på tavlan i klassrummet och genom att detta gjordes så var första delen av processen att göra ett tag cloud klar.
Ett tag cloud baseras nämligen på att en utvald grupp av människor besvarar vissa frågor.
Är man ett företag kan detta göras via en marknadsundersökning och då kan frågorna t.ex. utgå ifrån att företaget vill veta vad ens kunder/ målgrupp associerar företagets varumärke med.
Skulle svaren sedan bli väldigt långt ifrån vad företaget står för, affärsidén, så kan det vara lämpligt för företaget att vidta åtgärder på den punkten.
Skulle flera i gruppen som deltar i undersökningen svara likadant så förstärks bara relevansen på dessa taggar i "molnet" man skapar, vilket har hänt i exemplet nedan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar