Vecka 40 - onsdag

Gränssnitt & interaktionsdesign
Det finns fler bildbehandlingsprogram som man kan använda sig av än Photoshop och några exempel på sådana program är;

www.pixlr.com (gratis)
www.pixelmator.com (engångskostnad 289:- )

Interaktionsdesign
Inter - Mellan
Aktion - Agerande/ handling
Design - "Ge mening"

Interaktionserbjudande - T.ex. en köpknapp som innebär att något händer efter man har klickat på denna knapp.

Har man 4 stycken knappar som nedan och en av knapparna särskiljer sig genom att ha en egen unik färg;

















Vilken av knapparna tror du kunden väljer att trycka på? Naturligtvis den med den unika färgen.


Det finns en benämning på detta och det är animali, det oemotståndliga med det som är annorlunda. Storleken på en bild eller vad man förmedlar i en text kan vara det som man avgör vart kunden eller besökaren riktar sitt intresse. Andra saker som påverkar intresset är
STORA vs. små bokstäver.

Vi läser från vänster till höger så därför är det oftast längst upp till vänster man riktar sin blick till först. Sedan särskiljer sig all animali från målgrupp till målgrupp.

Gamification - Man använder element ifrån spelens värld i en värld som inte är spelrelaterad. Detta kan man använda i köpprocessen på en E-handel i de antal steg som det tar i checkouten (Steg 1/4).

Placering på interface - Tänk på att alltid vara konsekvent i din placeringen av t.ex. en köpknapp på en webbshop så att kunden känner en trygg kring att knappen alltid finns på samma ställe.

Att knappen just skall placeras på det stället förstår man genom att testa sig fram.

Semiotik - teckentolkning (kopplat till unik målgrupp och sammanhang). 

Alla i klassen skulle söka upp olika bild som representerade utvalda ord och de var;
































































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar